Pyłek pszczeli

Pyłek pszczeli posiada wiele dobroczynnych właściwości. Dzięki zawartości substancji odżywczych używany jest jako preparat leczniczy. W ostatnim czasie cieszy się on dużym zainteresowaniem nie tylko w sekcji medycyny naturalnej, lecz wykorzystywany jest również w kosmetologii.

PYŁEK PSZCZELI TO DAR NATURY

Pyłek pszczeli to nic innego, jak pyłki zebrane przez pszczoły z kwitnących roślin oraz po części przetworzone przez nie. Owady te zbierają pyłek pod postacią drobnych kuleczek, które zanoszą do ula. Każda z kulek składa się z ok. 100 tysięcy ziaren, wśród nich są m.in. rośliny lecznicze, tj. dziurawiec, mniszek lekarski, dzika róża. Na wlocie do ula pszczelarze montują coś w rodzaju przeszkody, w której część pyłku zostaje zatrzymana. Następnie suszą go i wysyłają do sklepów. Świeży pyłek uzyskiwany prosto z ula ma w sobie dość dużą ilość wody i dzięki temu może być on zamrażany lub suszony, tak aby zostały zachowane jego dobroczynne właściwości. Jeżeli miód przechowywany jest w ulu przez dłuższy czas, pszczoły same dopilnują tego, aby zakonserwować go w naturalny sposób – składują go w komórkach, przykrywają miodem, a następnie zasklepiają woskiem. Po pewnym czasie pyłek zmienia swoją postać podczas procesu fermentacji. Od tego czasu nazywany jest pierzgą. W takiej formie zachowywany jest przez pszczoły w okresie jesienno-zimowym i jest wówczas niedostępny. Pyłek zebrany przez pszczoły pszczelarze zabierają z ula przy pomocy specjalnych poławiaczy.